Musou-pelien historiallinen sivuhaara, Samurai Warriors, on päässyt jo viidenteen osaansa. Oikeisiin historiallisiin tapahtumiin perustuva pelisarja viihteellistää historian tapahtumat nopeatempoiseksi vihollisten fileoinniksi ja hahmojen kehittämiseksi. Viides samuraisota keskittyy Japanin historian yhden tunnetuimman sankarin, Oda Nobunagan, tarinaan.
Muita musou-pelejä aiemmin pelanneet ovat hyvin todennäköisesti uuden Samurai Warriorsin puikoissa heti alusta kotonaan: niin vähän genre on matkalla muuttunut. Kartoilla on edelleen satapäin vihollisia, joista tulee hankkiutua eroon pohjimmiltaan yksinkertaisen, mutta myös sopivan taktisen taistelusysteemin tukemana. Peruskombot ovat kahden napin takana, mutta lisäksi jokaisella hahmolla on oma erikoisiskunsa, sekä tähän osaan uusia tuulia tuovat hyperhyökkäys ja hahmoluokkakohtainen Ultimate Skill.
Hyperhyökkäys on kätevä ominaisuus, sillä sen avulla kartalla voi edetä pitkiä matkoja samalla vihollisia hevosen jalkoihin liiskaten. Ultimate Skillit ovat uusista ominaisuuksista eniten käytössä. Ultimaattisille taidoille on jokaisella hahmolla neljä paikkaa, jotka otetaan käyttöön oikean hartiapainikkeen ja peruspainikkeen yhdistelmällä. Taidot vaihtelevat voimakkaammista hyökkäyksistä hetkelliseen nopeutukseen ja esimerkiksi erikoismittarin täyttämiseen. Taitoja käytetään alusta asti jatkuvasti, ja ne monipuolistavat sinänsä perinteisen monotonista taistelua mukavasti.
Hevoset ovat ylivoimaisesti turhin ominaisuus pelissä. Useampi kenttä alkaa suoraan ratsun selästä, mutta sieltä käsin taisteleminen on kankeaa. Ja vaikka hevonen etenee kartalla paikasta toiseen nopeammin, sitä tarvitsee kartoilla hyvin harvoin. Niinpä taistelut alkavatkin usein suoraan hevosen selästä alas loikkaamalla ja muita lyöntisarjoja paukuttamalla.
Samurai Warriors 5 rakentuu kahden pelimuodon varaan. Musou kertoo Nobunagan tarinan kenttä kerrallaan, kun taas toisessa pelimuodossa rakennellaan linnaa ja kerätään materiaaleja lyhyistä haastetehtävistä. Tarina on mielenkiintoinen ja sitä seuraa mielellään, vaikka faktoja tosiaan oiotaankin paikoitellen rajusti. Koska latausruuduissa jopa kerrotaan hahmojen oikeat tarinat, muutama ilmeisesti draaman takia muutettu juonenkäänne tuntuu vähän hölmöltä. Silti Musou on muutaman kentän pätkissä mukavaa pelattavaa, sillä liikaa pelaamalla ähky iskee yllättävänkin äkkiä.
Linnanrakentelu on harmillisen suoraviivainen pelimuoto verrattuna vaikkapa Hyrule Warriorsin kartalla seikkailuun. Toisaalta pelimuotoon ei ehdi kyllästyä yhtä nopeasti kuin tarinaan, sillä tehtävät ovat muutaman minuutin mittaisia lyhyitä pyrähdyksiä, ja tehtävistä saadut palkinnot ovat pääsääntöisesti tarinaa parempia.
Omega Force on omien sanojensa mukaan panostanut pelin ulkoasuun tällä kertaa kunnolla, ja Samurai Warriors 5 onkin kaunein Warriors-peli tähän asti katsella. Mikä tärkeintä, ainakaan Xbox Series X:llä pelattuna ruudunpäivitys on todella sulavaa koko ajan, vaikka ruudulle työnnetään kirjaimellisesti neljättä sataa vihollista yhtä aikaa. Yleinen sulavuus vaikuttaa pelin viihdearvoon yllättävän paljon. Peli ei ainakaan tässä vaiheessa hyödy uuden sukupolven konsoleista juurikaan, joten on mielenkiintoista nähdä, päivittääkö Omega Force jo valmiiksi nätin näköisen pelin myöhemmin vieläkin nätimmäksi.
Muilta osin Samurai Warriors 5 on perusvarma musou-mätke, joka ei muuta toimivaa kaavaa turhaan. Useita Warriors-pelejä pelanneena tuttuus on hyvä ja huono juttu. Toiminta on edelleen viihdyttävää ja koukuttavaa, mutta pidempiä sessioita sitä samaa ei jaksa millään. Esillepanonsa puolesta Samurai Warriors 5 on toisaalta hyvä peli ensimmäiseksi musouksi, jos tarina vain suinkin kiinnostaa. Pelillisesti kaikki on kohdallaan, sisältöä piisaa kymmeniksi tunneiksi ja paketti vieläpä näyttää nätiltä. Näin laadukasta tuotantoa on vaikea kritisoida.