Pelialustana VR ei ole saavuttanut sellaista suosiota kuin siltä odotettiin. Quest 2 on myynyt odotettua paremmin, mutta verrattuna pelikonsolien myynteihin ollaan vielä hyvin kaukana. Sama koskee myös alkuperäistä Playstation VR -laitetta, olkoonkin, että myynneissä puhutaan miljoonista. Nyt seitsemän vuotta myöhemmin Sony on valmis lanseeraamaan sen seuraavan VR-kypärän Playstation VR2 (PSVR2). Playstation kutsui Gamereactorin viettämään tunnin verran aikaa laitteen seurassa. Viisi asiaa tuli selväksi.
Kun käytetään kookkaita laitteita päässä, ei mukavuudesta sovi tinkiä. PSVR2 tuntuu onneksi miellyttävältä ainakin tunnin käytön perusteella. Edeltäjänsä tavoin säätöä voi tehdä edestä ja takaa. Tuntuma on pehmeä ja reunat pyöreät. Laite tuntuu edeltäjäänsä verrattuna keveämmältä. Videopelaajille se käyttömukavuus ei ehkä ole tärkeintä, mutta minä osaan sitä arvostaa.
OLED-näyttö, 2000x2040-tason resoluutio silmää kohti ja 110 asteen näköalue ovat vaikuttava kattaus. Ja tämä yhdessä Playstation 5:n tehojen kanssa saavat aikaan paljon parempia pelikokemuksia kuin mihin PSVR aikanaan pystyi. Sisäiset kamerat jäljittävät silmien liikettä, ja niitä on parannettu. Nyt voi kääntyä täydet 360 astetta, eikä jäljitys mene sekaisin. Se on hienoa se.
Move-ohjain on enää muisto vain, ja se on hienoa. Nyt käytössä on kaksi Oculus Touchin innoittamaa ohjainta, jotka tuntuvat oikeilta. Mukana on toki haptista värinää ja sopeutuvia liipaisimia. Touch-ohjainten parissa aikaansa viettäneet kokevat PSVR2:n päivityksenä. Jos taas se edellinen kokemus on alkuperäisen PSVR:n parissa, on parannus merkittävä.
Haptinen värinä koskee myös VR-kypärää itseään. Toisin sanoen tuulen kosketuksen voi tuntea stormbirdin kohtaamisen jälkeen Horizonissa, ja ohjaimissa tuntuu värinää tallneckin käyskennellessä ohitse. Tällaiset yksityiskohdat lisäävät eläytymistä. Olenkin sitä mieltä, että haptinen värinä ja sopeutuvat liipaisimet tarjoavat parempaa VR:llä kuin perinteisessä pelaamisessa. On toki vaara, että ajan kanssa ominaisuuksien hyödyntäminen jää vähemmälle huomiolle tai jopa unohtuu kokonaan. Tulevaisuus näyttää silti valoisalta.
Julkistuksessa kritisoitiin sitä, että PSVR2 on johdolla kiinni Playstation 5:ssä. En kokenut tätä ongelmaksi testini aikana. Langattomuus olisi ehkä ollut parempi, muta toisaalta langallisuus mahdollistaa pienemmän jättämän ja paremman resoluution.
Pääsin kokeilemaan laitetta vain tunnin ajan, mutta odotan jo innolla 22. helmikuuta tapahtuvaa julkaisua.