Suomi
Gamereactor
arviot
Pac-Man World Re-Pac

Pac-Man World Re-Pac

Pillerinpopsijan ensimmäinen 3D-seikkailu uudella ilmeellä

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Olin jo valmis aloittamaan arvion ihmettelemällä, miksi niinkin vähälle huomiolle jäänyt peli kuin Pac-Man World olisi uuden version arvoinen teos. Nopea vilkaisu pelin myynteihin ja aikalaisarvioihin osoitti kuitenkin ennakko-oletukseni vääräksi. Alun perin ensimmäiselle Playstationille yksinoikeutena julkaistu Pac-Man World oli nimittäin ehkä yllättäväkin arvio- ja myyntimenestys. Pac-Mies liikkui kaupoista kuluttajille jopa puolentoista miljoonan kappaleen verran.

HQ

Itselleni ensimmäinen Pac-Man World ei ollut siis ennestään tuttu (sarjan kolmas osa kylläkin). Niinpä Re-Pacin kautta olikin mielenkiintoista vilkaista, mistä Pac-Manin 3D-seikkailut oikein alkoivat, ja miten peli suhteutuisi muuten aikalaisiinsa. Kun kerran peliä oli aikoinaan kehuttu oikein urakalla, niin eihän tämä voi olla huono!

Pac-Man World Re-PacPac-Man World Re-Pac

Kiinnostavasti Pac-Man World ei edes pyri haastamaan Super Mariota saati Crash Bandicootia niiden omalla pelikentällä. Kyseessä on suhteellisen suoraviivainen ja kolmatta ulottuvuutta omalaatuisesti hyödyntävä peli, jossa kentät etenevät pääsääntöisesti vasemmalta oikealle, mutta samalla koko ajan syvyysulottuvuutta hyödyntäen.

Parasta Pac-Man Worldissa on kuitenkin se, miten peli hyödyntää nimikkohahmonsa erityispiirteitä. Suurin osa pelistä koostuu tavanomaisesta loikkimisesta tasolta toiselle sekä hedelmien ja kirjaimien keräilystä, mutta joukossa on mielenkiintoisempiakin ideoita. Esimerkiksi kentistä löytyvät superpillerit muuttavat Pac-Manin väliaikaisesti jättikokoiseksi, jolloin kentissä leijailevat kummitukset on mahdollista napsia pois kuljeksimasta. Lukittujen ovien takaa löytyy myös perinteisiä Pac-Man-luolastoja, jotka eivät varsinaisesti anna peliin mitään, mutta ovat hyvin suunniteltuja ja hauskoja pelata.

Tämä on mainos:

Uusintaversio on toteutettu ihan mallikkaasti. Ulkoasu on kivan pirtsakka ja erityisesti Tommy Tallaricon säveltämää musiikkiraitaa kuuntelisi ilman peliäkin. Harmillisesti siinä missä uudempien alustojen versiot pyörivät 60 ruutua sekunnissa, Switch ja vanhempi konsolisukupolvi joutuvat tyytymään vain 30 ruutuun. Ainakin Switchillä peli tuntuu paikoin jopa tahmaavan, mikä tuottaa tietysti ongelmia silloin, kun hyppely ja taistelu vaativat erityistä tarkkuutta.

Pac-Man World Re-PacPac-Man World Re-PacPac-Man World Re-Pac

Vaihtelusta huolimatta pelissä on nykypäivän näkökulmasta pari muutakin pikku ongelmaa. Toistoa piisaa kentästä toiseen, mutta ei kyllästymiseen asti, sillä peli on ohi vain noin viiden tunnin pelaamisen jälkeen. Vaikeustaso on myös erikoinen, sillä suurimman osan ajasta peli on todella helppo, mutta kummallisia vaikeuspiikkejä tulee vastaan jo alusta lähtien. Myös pomotaistelut ovat yhtä tai kahta lukuun ottamatta aivan silkkoja läpikävelyjä, mutta erityisesti kakkosmaailman pomo on - ilmeisesti uusintaversion helpotuksista huolimatta - suorastaan raivostuttava tuttavuus.

Pac-Man World: Re-Pac on kuitenkin ihan kiva tuttavuus. Pac-ominaisuudet saavat pelin tuntumaan jopa omaperäiseltä aikalaisiinsa verrattuna, mitä en todellakaan peliin tarttuessani odottanut näkeväni. Koska pienistä heräilyn merkeistä huolimatta elämme edelleen kuivaa kautta 3D-tasoloikissa, Pac-Manin seikkailu on ihan kiva välipala muiden pelien ohella.

Tämä on mainos:
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Pirtsakka ulkoasu, omaperäiset ideat loistavat
-
Loppuu todella lyhyeen, epätasainen vaikeustaso, Switch-version tahmeus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä