Suomi
Gamereactor
artikkelit

Life à la (nah) Pearce!

Alanah Pearce kertoo kokemuksistaan pelialalla.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kuka olet, ja mitä teet?

Olen Alanah Pearce, ja olen videopelien käsikirjoittaja ja sisällöntuottaja. Päivätyönäni on kirjoittaa Sonyn Santa Monica Studiolla, ja päivän jälkeen teen liian montaa podcastia. Suurimmaksi osaksi muiden pelialan ihmisten kanssa, mutta teen myös komediaa hyvien ystävien kanssa. Teen pelisisältöä Youtubeen, ääninäyttelen ja teen hyväntekeväisyyslähetyksiä Twitchiin. Olen työskennellyt pelialalla 11 vuotta enkä osaa kuvitella tekeväni mitään muuta.

Life à la (nah) Pearce!

Mitä kuuluu?

Tämä on mainos:

Parantelen krapulaa, sillä menin katsomaan System of a Downin keikkaa eilen. Kyseessä on ollut suosikkibändini 10-vuotiaasta asti. Korjailin myös uusinta vedosta yhteen komediaohjelmaani Idiots & A Broad. Lisäksi olen järjestellyt tämän vuoden Video Game Accessibility Awardsia, jonka käsikirjoitan ja tuotan. Myöhemmin tallennan hieman Sifun pelaamista, jonka jälkeen saatan suoratoistaa Dying Light 2:hta.

Millainen on Alanah Pearcen tavallinen päivä?

Pyrin olemaan erityisen varovainen työstäni Santa Monica Studiolla, etten tule paljastaneeksi mitään liikaa, mutta yleensä kyse on kokouksista ja kirjoittamisesta. Herään aina mahdollisimman myöhään, sillä olen aamu-uninen. Joskus teen lounastauolla podcastin, haastattelun tai pikaisen suoratoistolähetyksen. Kun sitten päivä Sonylla on pulkassa, koetan harrastaa liikuntaa joko VR-meiningillä tai menemällä kuntosalille ennen kuin on toisen työn aika. Silloin on vuorossa podcastia, unboxing-ohjelmaa, suoratoistolähetyksiä, pelaamisen tallentamista, reaktiovideoita ja kokoustamista kaikesta siitä, mitä olenkaan tekemässä. Pyrin myös kirjoittamaan omia projekteja ainakin muutaman kerran viikossa. Noin muuten tavallinen päivä on yksi iso nippu erilaisia asioita, jotta kaiken saisi tehdyksi.

Millainen oli siirtymä IGN:ltä Rooster Teethille, ja sieltä edelleen Santa Monica Studiolle?

Tämä on mainos:

Olin jo työskennellyt pelialalla useita vuosia ennen IGN:n pestiä, ja olin tuolloin 21-vuotias. Aloittaessani alalla IGN tai Gamespot olivat niitä ehdottomia huippupestejä, ja kun sitten pääsin, tein paljon töitä, ja opin myös paljon. Lopulta tulin siihen pisteeseen, ettei pelimedialla tai IGN:llä ollut enää mitään minulle opetettavaa, ja halusin edelleen haastaa itseäni. Seuraava askel oli siis yhdistää kirjoittaminen videopeleihin luovalla tavalla eikä niinkään journalistisella tavalla.

Siirtymä Rooster Teethiin oli oikeastaan edessä siksi, että tavoitteena oli kehittyä luovassa kirjoittamisessa, joskin tein siellä ollessani paljon myös perinteistä pelijournalismia. Teimme myös komediallisia ohjelmanumeroita, ohjelmia, videopelejä ja elokuvia ja TV:tä. Rooster Teethin paras puoli oli sen monipuolisuus. Päivittäinen työ ei juurikaan eronnut IGN:n vastaavasta, sillä olin kirjoittajana ja tuottajana molemmissa.

Pestini aikana panostin myös konsultointiin ja peleistä kirjoittamiseen työn ulkopuolella, vaikkakaan se ei ollut julkisesti näkyvää. Tein aktiivisesti töitä saadakseni pestin ammattimaisena käsikirjoittajana, ja hain moniin eri studioihin ja moniin eri tehtäviin, mutta en päässyt. Sanoivat aina olleen lähellä, mutta videopelistudioihin on hankala päästä niin sanottuihin aloituspaikkoihin. Menetin siis varmasti paikan sellaisille hakijoille, joilla oli jo valmiiksi enemmän julkaistuja pelejä menneisyydessä. Santa Monica Studio oli esimerkki täydellisestä ajoituksesta minulle. Jatkoin ansioluetteloni kartuttamista, ja heillä oli tarvetta käsikirjoittajalle. Toimitin kaikki näytteet, joiden parissa olin työskennellyt useiden vuosien aikana, kävin haastattelussa ja kolmen kuukauden ja miljoonan muun hakijan (siltä se tuntui) jälkeen sain työtarjouksen.

Unelma oli toteutunut. Toisaalta yllättäen työskentely ei ollut niin erilaista verrattuna muihin firmoihin, joissa olen ollut töissä. Tittelini on "kirjoittaja", ja työ on aika tavalla samanlaista paikasta riippumatta. Olen kova God of Warin fani, ja diggaan kovasti Santa Monica Studiosin tavasta tarinankerronnassa. Olen siis oikein tyytyväinen, ja vihdoinkin minulla on sellainen työ, jossa voin vain luovalla tavalla kirjoittaa ilman tarvetta olla kameran edessä. Ymmärrän kyllä, miksi muut firmat halusivat minun olevan paitsi kirjoittaja myös juontaja, ja tein kaikkeni pystyäkseni olemaan myös juontaja ollakseni mahdollisimman hyvin työllistyvä. Toimin juontajana vapaa-ajalla mielelläni, mutta on varsin kuluttavaa tehdä esiintymistä työkseen.

Vinkkisi aloitteleville kirjoittajille, jotka haluavat päästä alalle?

Aloitin pelimediassa ja videopelien kirjoittamisessa hyvinkin samalla tavalla: paljon työntekoa ilmaiseksi. Pelimediassa löysin paljon pieniä verkkosivustoja, joihin ilmoittauduin ilmaiseksi kirjoittamaan. Toisessa vaiheessa uraani löysin pieniä pelejä Kickstarterissa ja tarjouduin kirjoittamaan heille kokemuksistani tai osallistuin game jam -tapahtumiin. Tein mielestäni paljon töitä hankkiakseni tarvittavaa kokemusta koko ajan pyrkien maalia kohti sen sijaan, että olisin vain odotellut työtarjouksia. Suosittelen kaikille samaa, mikäli he ovat taloudellisesti siinä tilanteessa, että voivat tehdä töitä ilmaiseksi. Kaikilla moinen ei ole mahdollista, ja jotkut eivät epäröi käyttää hyväkseen. Jos kuitenkaan sitä näyttöä ei vielä paljoa ole, on siitäkin apua, että kirjoittaa palkatta.

Tviittasit hiljan "Where Titanfall 3". Mitä ajattelet pelisarjasta, ja miksi olet innoissasi mahdollisesta kolmannesta pelistä?

Respawn julkisti ison määrän pelejä, joiden kimpussa he ovat, mutta joukossa ei ollut kolmatta Titanfallia. Minusta Titanfall 2:ssa oli yksi parhaista ensimmäisen persoonan pyssyttelytarinoista koskaan. Realistisesti tiedän kyllä, että Apex Legends on se Titanfall 3. Silti toivon, ettei Respawn kokonaan luovu yksinpeleistä Titanfallin maailmassa. Pidin suuresti Jedi Fallen Orderista, ja Respawn on taitava studio siinä mitä he tekevät.

Mikä on suosikkisi Marvelin elokuvista ja miksi?

Winter Soldier! Pidän yleensäkin elokuvista, joissa jokin ei ole kohdillaan, mutta josta ei tiedä, mistä se johtuu. Winter Soldier tavoittaa juuri tämän epätietoisuuden täydellisesti, vaikka osaan kyllä arvostaa myös Endgamen saavutusta. On erikoinen suoritus onnistua punomaan niin monta eri elokuvaa ja tarinaa lopulta yhdeksi. Ja tehdä tämä vieläpä onnistuneesti.

Mitä TV-sarjaa katselet tällä hetkellä innolla?

Menin viime vuonna muutamaksi kuukaudeksi takaisin Australiaan, ja katselin perheeni kanssa päivittäin sarjaa Home and Away päivällisen aikaan. Se oli paljon huonompi kuin muistinkaan. Näyttelijöiden työskentely on todellakin huonoa, mutta hauskalla tavalla. En siis katso juurikaan televisiota: aikaa ei vain ole riittävästi. Kun päivätyö on tehty, on aika aloittaa iltatyö. Siksi on hankala istahtaa sohvalle ja olla tekemättä mitään, kun samaan aikaan olisi niin paljon muuta tehtävänä ja suoritettavana. Tai jos ei muuta niin pelejä pelattavana, joka olisi minulle ammatillisesti hyödyllisempää. Olisi hienoa, jos pystyisin ajattelemaan hieman toisin, ja kerrankin syventymään sarjaan, jonka olen halunnut katsella jo kauan, kuten Sopranos tai The Wire. Se vain tuntuu aina ajan hukkaamiselta. Televisiota katselen vain silloin, kun samaan aikaan on käynnissä sosiaalinen toiminta, eli jos olen fyysisesti jonkun seurassa katsellen jotain.

Minkä Pokémonin söisit, ja miksi? Ja millaisten lisukkeiden kanssa ruoka alas menisi?

Selvästi Appletun, joka näyttää aivan piirakalta. Lisäksi muistelen, että Pokédexissä mainittiin nahan maistuvan hyvältä. Ajattelen Appletunin olevan omenapiirakan makuinen, joten siiderin kanssa nauttien ilman kastiketta.



Ladataan seuraavaa sisältöä