Suomi
Gamereactor
artikkelit
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: The Grand Tournamentin suurimmat hitit ja flopit

Listasimme The Grand Tournamentin 10 parasta ja 5 surkeinta ilmestystä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hearthstone: Heroes of Warcraftin laajennus The Grand Tournament ilmestyi elokuussa kaikkien Blizzardin digikorttipelin ystävien iloksi. Gamereactorissa olemme testailleet uutta 132 kortin settiä nyt tovin, ja arvion koko laajennuksesta voi lukea täältä.

Tällä kertaa vuorossa on lista TGT:n suosikeista ja inhokeista. Listan järjestys on vain suuntaa antava. Se kun tuntuu elävän ja muuttuvan lähes päivittäin. Mitkä ovat omat suosikkikorttisi? Tsekkaa meidän valintamme ja kerro mielipiteesi kommenteissa.

Suosikit TOP-10

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft
Tämä on mainos:

1. Varian Wrynn
Warriorin oma legendaarinen kortti lyö korkealta ja kovaa. 10 manan Big Daddy on hyvin verrattavissa Druidin Ancient of Loreen: nostetaan manantarvetta kolmella, annetaan +2/+2 ja nostetaan vielä yksi ylimääräinen kortti. Mutta kun päälle lisätään vielä ominaisuus, että Varianin nostamat käskyläiset lyödään suoraan pöytään, niin yhden suuren käskyläisen sijasta pöytään voikin ilmestyä neljä. Vaikka Battlecryt voivatkin mennä hukkaan tärkeistä korteista, niin käytännössä voi ajatella, että kyseiset kortit olisivat olleet pakan pohjalla. Ja pakkaan voi myös lisätä isoja kortteja, joilla ei ole Battlecrytä, kuten Yseran. Huonoimmassakin tapauksessa nostat kuitenkin kolme korttia.

2. Mysterious Challenger
Mysterious Challanger ei ollut monien tutkalla ennen TGT:tä, mutta pisti pelaajien päät pyörälle heti ensimmäisellä viikolla laajennuksen julkaisun jälkeen. 6/6 kuudella manalla on niin vaniljaa kuin voi olla, mutta MC:n potentiaalin nostaa taivaaseen sen kyky vetää pakasta yksi kutakin jäljellä olevaa salaisuutta. Yhden nappaaminen tekee kortissa jo kohtalaisen, mutta parin, saati sitten neljän, pistäminen peliin tekee siitä yhden arvotehokkaimman kortin koko pelissä. Paladin on nyt yksi parhaimmista hahmoluokista, joten kaikkien on aika opetella, kuinka jokaisesta Secret-kortista selviää parhaiten.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

3. Murloc Knight
Tämä 3/4-murloc voi hämätä joitakin pelaajia, sillä murlocit ovat (Coldlight Oraclea lukuun ottamatta) kuuluneet aina Murloc-pakkoihin. Murloc Knight voi piirteiltään vaikuttaa heikolta, mutta kuudennella vuorolla se pistää kuitenkin pöytään kolme käskyläistä. Parhaimmassa tapauksessa Murloc Knight luo toisen Murloc Knightin, jonka myötä vihollisen täytyy päästä molemmista eroon. Vaikka murlocit eivät yleisesti olekaan kovin vahvoja, on laumasynergia silti vahva, ja parilla murlocilla löytyy myös charge. Neljä pistettä kestävyyttä myös takaa, että se ei kuole useimpiin Area of Effect -loitsuihin.

Tämä on mainos:

4. Rhonin
Kirin Torin entinen johtaja Rhonin on pelkkien statsien perusteella alakuloinen esitys. 7/7 kahdeksan manan hintaan ei ole kortin väärtti, mutta onneksi miekkosen kyky on mainio. Kolmen Arcane Missile -kortin saaminen tarkoittaa käytännössä yhdeksää sattumanvaraista osumaa vastustajan puolelle. Jos oma pakka on rakennettu yhtään taikasynergiaa silmällä pitäen, niin Rhonin voi kääntää tappiollisen tulevaisuuden näkymän helposti voiton puolelle.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

5. Twilight Guardian
Tässä on se kortti, joka jäi tuskallisesti puuttumaan Dragon-teemaisista pakoista, kun edellinen Hearthstone-seikkailu Blackrock Mountain ilmestyi. Neljän manan paikka kaipasi kipeästi kestävää lohikäärmettä, ja Taunt-kyvyn kanssa se on korvaamaton apu aggressiivisten dekkien taltuttamiseen. Ilman loharia kädessä Twilight Guardian on silti 2/6, joten kortti ei ole sellaisenakaan pelikelvoton. Jos lohikäärmepakka on suunnitteilla, niin kannattaa varata ehdottomasti 800 arcane dustia paria varten.

6. Totem Golem
Shaman sai TGT:ssä pitkään odotettua vahvistusta. Vaikka uudet kortit eivät olleet tarpeeksi nostamaan shamaania ihan metan kovimpaan kärkeen, niin nyt sillä on sentään jotain mahdollisuuksia. Yksi uusista avainkorteista on Totem Gollem, joka on 3/4-statseilla parhaimpia kahden manan minioneja. Overloadin takia lopullinen hinta on toki kolme manaa, mutta sillä saavutettava tempoetu voi tehdä ihmeitä. Lisäksi sen laadukkuus on omiaan nostamaan aikaisemmin todella vaisua synergiaa askeleen eteenpäin.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

7. Justicar Trueheart
Justicar Trueheartin kyky saattaa aluksi herättää kummastusta. Kuinka paljon parempi kyky on luvassa ja onko se oikeasti manahintansa arvoinen? Itse käskyläisen statsit ovat masentavan huonot. 6/3 potkaisee tyhjää todella helposti, joten uuden kyvyn edun on oltava merkittävä. Trueheart onkin sijoitus pitkään peliin, eikä sovi läheskään jokaiselle sankariluokalle. Shamanin osalta sitä ei kannata edes harkita, mutta Paladin ja Warrior ovat jo täysin toinen juttu. Paladinilla se mahdollistaa jatkuvan hyökyaallon 1/1-perusjannuja, jotka ennen pitkää murtavat vastustajan puolustuksen. Warriorilla sen sijaan panssari sen kuin paisuu. Jos kilpakumppanilla ei ole nopeaa voittoehtoa, niin voitonjuhlat tuskin enää lipsuvat pois Warriorin hyppysistä Justicarin pelaamisen jälkeen.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

8. Darnassus Aspirant
Pääsääntöisesti Druidin toinen vuoro on sisältänyt kolme vaihtoehtoa: Wild Growth, Innervate + jotain isoa, tai hero power -kyky. Darnassus Aspirant tarjoaa kuitenkin käskyläisen, jonka avulla voi saada manaedun tuleville vuoroille, jos vihollinen ei pääse siitä eroon. Monissa tapauksissa Darnassus Aspirant ottaakin naamaansa Frostboltin, Darkbombin tai muuta vastaavaa. Koska manakristallin menetys on sidottu Deathrattleen, voi Darnassus Aspirantille antaa esimerkiksi Mark of the Wildin pelkäämättä vihollisen Silence-kortteja. Halutessaan voi myös pelata 4 manan Wailing Soulin, mutta pakan rakentaminen tuon yhdistelmän ympärille voi olla haastavaa.

9. Effigy
Magen uusin salaisuus antaa jotain, mitä hahmoluokalla ei aikaisemmin ole ollut: itse hallittavan tempon. Viholinen voi välttää useimmat salaisuudet pelaamalla halvan loitsun (Counterspell/Spellbender) tai käskyläisen (Mirror Entity), ja Duplicaten kohdalla joutuu maksamaan manantarpeet uudestaan. Jos pelaat Effigyn, kun pöydässäsi on vain yksi kallis käskyläinen, kuten esimerkiksi Ragnaros the Firelord, pystyt varsin varmasti saamaan itsellesi uuden kahdeksan manan käskyläisen tilalle "ilmaiseksi". Magen loitsurepertuaarin avulla voi melkein pelata pakkaa, jossa on vain suuria käskyläisiä. Samalla se myös luo Joust-synergian pakalle, jos haluaa esimerkiksi pelata Master Jousteria tai The Skeleton Knightia. Huonoimmassa tapauksessa vastustaja tosin käyttää Polymorphin tai Hexin, jonka myötä saa takaisin Wispin tai Target Dummyn.

10. Thunder Bluff Valiant
Viiden manan 3/6 ei ole huonoimmasta päästä perusarvoiltaan. Kun tämä yhdistetään Shamanin uusien toteemikorttien (Totem Golem ja Tuskarr Totemic) kanssa, niin toteemishamaani on viimeinkin varsin vahvalla jalustalla. Thunder Bluff Valiant tekee hero powerista lähestulkoon pysyvän Bloodlustin, joka vaikuttaa myös hero powerista juuri ilmestyvään toteemiin. Tästä kortista voi saada hyötyä siis jopa tyhjällä pöydällä. Jo tämän kortin olemassaolo pakottaa viholliset tuhoamaan kaikki mahdolliset toteemit mahdollisimman nopeasti, jos he eivät tehneet niin ennen tämän lisäosan ilmestymistä.

Inhokit Top-5

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

1. Acidmaw
Tämä maan matonen on kuin huono vitsi. Toki voi unelmoida sen kombottamisesta Unleash the Houndsiin, mutta realistisesti ajateltuna kortti lienee yksi huonoimmista koko pelissä. 4/2, joka maksaa seitsemän manaa on täysin käsittämätön. Acidmaw on yksi niistä korteista, jota ei voi oikein edes korjata helposti. Sen voisi poistaa kokonaan ja keksiä tilalle jotain fiksumpaa. Surunvalittelut niille, jotka saivat kortin paketista.

2. Poisoned blade
Hearthstone alfa-versiota pelanneet pelaajat muistavat Roguen alkuperäisen hero powerin, jonka avulla pystyi keräämään tikariinsa hiljalleen 7 hyökkäysvoimaa ja kahden Envenomin avulla tekemään 28 vahinkoa vastustajaan. Nyt Envenom on korvattu Blade Flurryllä, eikä Rogue enää saa lisää hyökkäysvoimaa useammalla hero powerilla. Poisoned Blade palauttaa vanhan ajan Roguen, mutta ensin kortti pitäisi kuitenkin nostaa, sitten siitä pitäisi maksaa 4 manaa, eikä Blade Flurry kuitenkaan toimi tuplaten Envenomin tavalla. Lisäksi Harrison Jonesin jatkuva olemassaolo metassa tarkoittaa, että Poisoned Bladea ei yksinkertaisesti pystytä pelaamaan.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

3. Demonfuse
Warlockien demonidekki on kehittynyt Hearthstonen historian aikana pikkuhiljaa ja "klaani" on nykyään Zoo ja Handlock -variaatioina kovaa valuuttaa. Demonfusesta ei kuitenkaan ole avuksi sitten ollenkaan. Se lähinnä saa ihmettelemään, että mitä Blizzardilla ollaan oikein polteltu. Se on kuollut kortti ilman demoneja pöydässä, ja pelatessakin se avustaa vastustajaa antamalla tälle manakristallin. Demonfuse on umpisurkea kortti, eikä sitä kannata pelata muuta kuin vitsinä. Silloinkin huumorintajua tarvitaan aika tavalla.

4. Coliseum Manager
Kortin palauttaminen käteen on ominaisuus, joka on hyödyllinen vain erityisissä tilanteissa. Esimerkiksi kortilla voisi olla hyödyllinen Battlecry, jonka haluaisi käyttää uudestaan. Toisaalta kortilla voisi myös olla Charge, jotta sillä voisi hyökätä uudestaan saman vuoron aikana. Vaihtoehtoisesti kortti voisi myös maksaa vähemmän, jonka myötä sen uudelleenpelaaminen ei olisi niin kallista. Coliseum Manager ei tarjoa mitään näistä. Vaikka 2/5 onkin "okei" piirrearvo kolmen manan kortille, niin kortti vaatisi sen, että saisit ensin tuhlattua 2 manaa hero poweriin, ja sitten 3 manaa uudelleenpelaamiseen. Näin päädyt käyttämään 5 manaa siitä, että saat kortille enintään 4 terveyspistettä takaisin. Vaihtoehtoisesti voit myös pelata vain yksinkertaisesti minkä tahansa muun kortin.

5. Mogor's Champion
Voi näitä ogreja! Raukkaparat ovat aina yhtä sekaisin. 8/5-statsit eivät vielä lyttää Mogor's Championia maan rakoon, mutta 50% väärään kohteeseen osuminen on sitten liikaa. Ennalta-arvaamattomuus tekee siitä pelikelvottoman kilpailullisessa pelaamisessa, eikä areenassakaan tilanne ole paljoa parempi. Olen hävinnyt niin monta ottelua jälkimmäisessä tämän kortin takia, että jatkossa otan melkein mieluummin minkä tahansa muun Rare-kortin.

HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä