Suomi
Gamereactor
ennakot
Halo Infinite

Halo Infinite, vielä kerran ennakossa se tarina

Master Chiefin paluusta on ilmeisesti tulossa mahtava.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Vuosien työn alla olemisen ja lykkäyksien jälkeen Halo Infinite julkaistaan lopultakin 8. joulukuuta. Free-to-play-periaatteella toimiva moninpeliosuus on jo koettavissa betailevana, mutta Gamereactor pääsi pelaamaan sitä tarinaa eli kampanjaa ennakkoon. Juonipaljastuksia tekemättä vaikuttaa siltä, että Master Chiefin paluusta on tulossa mahtava.

Heti ensimetreistä alkaen 343 Industriesin Halo Infinite tuntuu Halolta. Pari ensimmäistä kenttää sijoittuvat pääasiassa sisätiloihin antaen mahdollisuuden oppia ohjauksen ja uuden tarttumakoukun käytön. Juoksutoiminto on sekin edelleen mukana, joskin selvästi hitaampana kuin ennen.

Kenttäsuunnittelu tekee selväksi sen, että kyse on videopelistä. Painopiste ei ole realismissa vaan nautittavassa pelikokemuksessa. Master Chief on pääasiassa hiljainen, mutta puhuessaan Steve Downes tekee ehkä parhaan suorituksensa.

Tämä on mainos:

Tarina alkaa hitaasti. Pelaajan vierailee erinäisistä syistä Zeta Halolla. Kärsineellä rinkulaplaneetalla Banished punoo juonia, jotka uhkaavat koko universumia. Tämä joukko kohdattiin jo pelissä Halo Wars 2, missä tulivat selväksi heidän brutaalit aikeensa. Samalla päästään taas taistelemaan tuttuja pahiksia vastaan, sillä mukana ovat niin elitet, jackalit kuin gruntitkin. Brutejen ohella mukana on muutama uusikin tuttavuus. Tämä on hienoa, sillä Halo 4 ja 5 -peleissä nähdyt prometheaanit eivät tehneet vaikutusta.

Halo Infinite

Zeta Halolla niin suunnittelu kuin grafiikkakin ovat odotettua huippuluokkaa. Uudella rinkulamaailmalla käyskentelyn tuntu ei ole ollut näin vahva sitten ensimmäisen Halo-pelin. Maailma tuntuu elävältä, ja tutkittavaa riittää, kunhan on ensin laitettu jonkinlainen tukikohta pystyyn. Ensin on päästettävä runsaasti Banished-joukkoja päiviltä ja otettava alue haltuun.

Karttaa vilkaisemalla huomaa, että mahdollisia paikkoja on useita. Mariinit kaipaavat pelastusta, Banished-joukon tukikohtia on tuhottava ja tietenkin pomovastuksia tehtävä vaarattomiksi. Mukana on toki myös tarinatehtäviä ja muuta puuhaa. Olen jo käyttänyt tunneittain aikaa paikkojen katselemiseen, ja mukana on jatkuvasti aitoa löytämisen riemua.

Tämä on mainos:

Tällä kertaa tehtäviä saa suorittaa haluamassaan järjestyksessä. Mukana on tuulennopea pikamatkustusjärjestelmä, jolla liikutaan kartan eri paikkojen välillä muutamissa sekunneissa. Kuitenkin Halo Infinitessa ajokkien käyttö tuntuu paremmalta kuin koskaan, joten mieluummin suosin ajelua paikasta toiseen.

Aiemmin Halo-peleissä oli erillisiä Warthog-kenttiä, Ghost-kenttiä ja Banshee-kenttiä. Nyt Warthogia voi käyttää isossa maailmassa liikkumiseen. Ajokeilla kulkiessa ehtii myös tarkkailla maailmaa paremmin verrattuna pikamatkustamiseen. 343 Industries ei kuitenkaan kutsu Halo Infinitea avoimen maailman peliksi. Heidän mukaansa Halo on silti edelleen Halo.

Kohdattavia tilanteita voi lähestyä ja ratkoa useammalla erilaisella tavalla, mutta kaikki silti tuntuu Halolta. Tulosta pitäisi saada aikaan ajamalla keskelle taistelua Warthogilla, puskissa hiippailemalla salareittejä etsien tai ampumalla pääportin rikki raketinheittimellä. Vapautta on mukana myös siinä, miten Master Chiefiä itseään pääsee muokkaamaan. Tarttumakoukkua voi parannella, mutta myös muita ominaisuuksia. Toistaiseksi testaamani ovat olleet onnistuneita, mutta listan perusteella kokeilematta on vielä paljon enemmänkin tavaraa. Aika näyttää, miten hyvin kokonaisuus toimii.

Mikäli ei halua harhailla maastossa, tehdä sivutehtäviä ja tuunailla Master Chiefiä, harvemmin täytyykään. Mahdollista on myös liikkua suoraviivaisesti päätehtävästä toiseen. Nämä sulautuvatkin hyvin toisiinsa, ja harvemmin mukana on mitään keskeytystä välivideoita lukuun ottamatta.

Halo Infiniten varsinainen arvio saapuu tietenkin linjoille lähempänä pelin varsinaista julkaisua. Toistaiseksi kaikki vaikuttaa kuitenkin erittäin lupaavalta. Halo Infinite on edeltäjiään isompi kaikilla osa-alueilla, eikä etenemissuunnasta ole koskaan epäselvyyttä. Soundtrack ei tunnu yltävän samoihin korkeuksiin kuin Martin O'Donnellin alkuperäisen Halon musakki, mutta harva muukaan peli moiseen kykenee.

Toistaiseksi siis kaikki hyvin. 343 Industriesilta näyttää olevan tulossa se heidän tallinsa paras Halo.

Halo InfiniteHalo Infinite
Halo Infinite

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä