Suomi
Gamereactor
arviot
Guilty Gear: Strive

Guilty Gear: Strive

Striven myötä koko genre nousee uusiin ulottuvuuksiin, mutta ei ilman vastustusta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Aina toisinaan vastaan tulee tappelupeli, joka lupaa antaa koko genreen uutta verta, usein kuitenkin uhossaan onnistumatta. Mortal Kombat 9 yksinkertaisti pelisarjaansa ja näytti että tappelupelien yksinpelikin voi olla erinomainen, kun siihen panostaa kunnolla. Street Fighter 4 herätti aikanaan koko genren unestaan. Super Smash Bros. Ultimate tarjosi jotain kaikille pelaajille, niin vanhoille kuin uusillekin. Dragon Ball FighterZ laajensi käsitystä tappelupeleistä yleisölajina. Guilty Gear Striven myötä Arc System Works yrittää madaltaa kynnystä tarttua pelisarjaan, joka on tunnettu syvällisestä pelattavuudestaan ja hankalasta aloituskynnyksestään. Samalla peli yrittää mullistaa sen, miten pelaamme tappelupelejä kotona erinomaisen nettikoodin ansiosta. Hype on huristellut menemään pelin ympärillä jo pitkän aikaa, joidenkin odottaessa Striven kellistävän FighterZin valtaistuimeltaan eniten pelattuna ja seurattuna tappelupelinä. Peli on ollut ulkona jo tovin, joten vilkaistaanpa miten Strive onnistuu kovissa tavoitteissaan.

Mennäänpä ajassa hieman taaksepäin. Mikä Guilty Gear? Arc System Works? Studio on tullut tunnetuksi parhaista animetyylin taistelupeleistä viime vuosikymmeninä, nimikkeillä kuten BlazBlue, Persona 4 Arena ja tietenkin Dragon Ball FighterZ. Ne kaikki tarjoavat intensiivistä, kombopainotteista mätkintää petollisen yksinkertaisen mekaniikan siivittämänä. Ennen FighterZia, studio teki pääsääntöisesti pienen markkinan 2D-mätkintöjä. Guilty Gear oli studion ensimmäinen ja alkuperäinen pelisarja, joten on mukava nähdä sarjan olevan edelleen elossa Striven myötä.

Guilty Gear: Strive

Guilty Gear Strive pyrkii yksinkertaistamaan ydinkokemusta, samalla pitäen taistelujen nopeuden ja intensiteetin ennallaan. Hahmoja on 15 kappaletta, joista kaikilla on omat ominaisuudet ja omituisuudet. Osa sarjan edellisistä hahmoista palaa mukaan, vaikka tuntuvatkin heikommilta kuin aiemmissa peleissä. Peli itsessään on sarjalle tyypillinen 2D-mätkintä, ilmahyökkäyksineen, tuplahyppyineen ja monimutkaisine komboineen. Komboja on tähän osaan heikennetty hieman, mutta samalla peli tuntuu edelleen tutulta, hengästyttävältä Guilty Gearilta. Hahmojen hyökkäykset ovat helppoja oppia, mutta vaikeita hallita ja hahmogallerian tutkiminen onkin erittäin palkitsevaa. Osa hahmoista on niin uniikkeja, että ne ovat kuin eri pelistä. Tappelut ovat tuttuun tyyliin ottelu- ja aikarajoitteisia ja jokaisen hahmon tekemä vahinko on tasapainossa muiden hahmojen kanssa. Osalla hahmoista, kuten Potemkinilla on taskussaan iso hyökkäys, joka imaisee puolet vastustajan elämäpalkista. Olisi helppo kuvitella tällaisten sotkevan pelitasapainoa, mutta tästä ei ole kysymys - kokonaisuutena hahmot ovat erittäin hyvin tasapainossa keskenään ja taistelut pysyvät tasaisen kiihkeinä.

Tämä on mainos:

Uudet haastajat

Tappelut ovat Striven ydin, mutta kuinka oppia pelaamaan? Pelin alussa tarjolla on simppeli tutoriaali, joka ei onnistu tuomaan pelin monimutkaisempia elementtejä tarpeeksi esille, mutta sopii silti uusille pelaajille. Täysi tutoriaali on piilotettu tehtävätilan taaksen. Uusien pelaajien kannattaakin tutkia tämä pelitila tarkkaan. Sarjassa aiemmin mukana olleet mekaniikat, kuten Faultless Defence ja paranneltu Roman Cancelling selitetään tarkemmin tässä pelitilassa, jossa niitä voi myös kokeilla uudestaan ja uudestaan. Kokeileminen onkin erittäin suositeltavaa. Tämä tapa opettaa inspiroi luovuutta ja saattaa jopa saada uudet pelaajat tutustumaan syvemmin pelin saloihin.

Yksinpeliä varten pelissä on kaksi eri pelitilaa: tavallinen Arcade, jossa viholliset tulevat vastaan yksi kerrallaan, sekä tarina, joka on käytännössä viisi tuntia pitkä animaatio, jonka välissä vähän tapellaan. Tarina näyttää upealta ja jotkut hetket hahmojen parissa ovat loistavia, mutta uudet pelaajat saatavat jäädä rapsuttelemaan päätään varsinaisen pelin puuttuessa. Onneksi mukana on myös tieto-osio hahmojen taustojen lukemista varten, muuten tarina saattaa osoittautua melkoiseksi sekasotkuksi.

Guilty Gear: Strive

Verkko-ongelmia

Yksinpelisisällön puutetta korvaamaan pelin pitkäikäisin sisältö piilee moninpelin puolella. Striven rollback-nettikoodi on paras toistaiseksi näkemäni ja kokemani ja vaikka yhteydet ovatkin välillä heikot, 99% nettiotteluista tuntuu siltä kuin vastustaja oikeasti istuisi sohvalla samassa huoneessa. Enää nettikoodia ei tarvitse syyttää ottelun lopputuloksesta, nyt jokaisesta virheestä on vastuussa ohjaimen varressa istuskeleva digitaistelija. Viimeinkin taistelut eivät ole kiinni vastajan nettiyhteydestä.

Tämä on mainos:

Harmillisesti ArcSysille tuttuun tyyliin aulasysteemi on ainakin julkaisussa täysin rikki. Idea tornimaisesti rakennetusta systeemistä on mainio, alimman tason pelaajien pyrkivän voittojen myötä nousemaan ylemmille tasoille, mutta toteutus tökkii. Voidakseen taistella ketään vastaan, pelaajan on ensin siirryttävä kolikkopelikoneen ääreen odottamaan, että joku tulisi peliin mukaan. Kuulostaa simppeliltä, mutta systeemi ei läheskään aina toimi. Jos kaksi pelaajaa yrittää otella toista pelaajaa vastaan saman aikaisesti, lopputulos saattaa olla potkut aulasta. Ensimmäisen viikonlopun aikana matsien muodostaminen onnistui miten kuten PS5:llä ja PS4:llä, mutta oli täysin mahdotonta PC:llä. Pelasin arviota varten PS5:llä, mutta testasin PC-versiota julkaisussa. Ensimmäiseen kahteen tuntiin, en saanut edes yhteyttä muihin pelaajiin.

Guilty Gear: Strive

<h3>Liiankin yksinkertainen?</H3>

Oma keskustelunsa on tietysti pelin yksinkertaistaminen. ArcSys on sanonut, ettei halua pelotella uusia pelaajia ja mahdollistaa pelin pelaamisen kaikille. Tämä on hyvä asia! Ongelma on siinä, että kun peli ikääntyy, hahmot optimoituvat taitavampien pelaajien mukaan. Pelote tässä on se, että ajan mittaan peli muuttuu samojen kombojen toistelemiseksi, eikä hahmoissa nähdä vaihtelua. Ainakin vielä tällä hetkellä pelaajat keksivät koko ajan uusia strategioita, joten toivotaan, että pelin ikä ei kärsi asiasta.

Guilty Gear: Strive

Guilty Gear Strive on erinomainen tappelupeli, joka kärsii muutamista suunniteluvirheistä sekä teknisistä murheista. Kaikki ongelmat toivon mukaan korjataan ajan mittaan. Ongelmista huolimatta Strive on pakkohankinta mätkintäfaneille ja on uusille pelaajille jopa parempi lähtökohta kuin Dragon Ball FighterZ. Uusi rima nettipelille on asetettu rollbackin myötä ja kaikki tulevat nimikkeet ilman sitä tulevat kompastelemaan. En vain voi palata nettipeliin enää ilman sitä. Peli myös näyttää kertakaikkisen upealta alustasta riippumatta. Jos pystyt katsomaan pelin pieniä ongelmia sormien läpi, luvassa on erinomainen taistelupeli kaiken tasoisille pelaajille. Luvassa on myös jatkossa lisää sisältöä uusien hahmojen muodossa. En malta odottaa.

08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Rollback, loistava taistelusysteemi, nostaa visuaalisen riman todella korkealle.
-
Kamala aulasysteemi, liiankin simppeli tutoriaali, sekava tarinatila
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Lauantain arviossa Guilty Gear: Strive

Lauantain arviossa Guilty Gear: Strive

UUTINEN. Kirjoittaja Tero Kerttula

Guilty Gear: Strive on jo kaupoissa ja saanut ainakin myyntien osalta positiivisen vastaanoton puoleensa. Vaan miten on, kelpaako yksinkertaistettu tuote kokeneelle...



Ladataan seuraavaa sisältöä