Suomi
Gamereactor
ennakot
Far Cry 5

Far Cry 5 - Hope Countya tutkimassa

Gamereactor pääsi tutkailemaan tulevan Far Cry 5:n Montanaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Viime vuoden kesäkuun E3-messuilla Gamereactor pääsi ensimmäisen kerran testaamaan Ubisoftin tulevaa Far Cry 5 -peliä. Nähtävänä oli tuolloin Fall's End, joka on pieni pala Montanan Hope Countya. Taannoin päästiin kuitenkin käsiksi peräti kahden tunnin ajan paljon suurempaan osaan peliä, ja kaverin kanssa pelattavasta co-opistakin saatiin lisää tietoa.

Testaus aloitettiin vanhaan malliin Fall's Endista, ja sitten saikin tehdä melkein mitä mieleen juolahti. Kartalla oli myös avainihmisiä, kuten Mary May Fairgrave, antamassa tarinatehtäviä. Kuitenkin Ubisoftin avoimen maailman peleille tyypillisesti tehtävien suoritusjärjestys jätetään pelaajalle itselleen. Toki mukana oli myös iso joukko muutakin "aktiviteettia" kokeiltavaksi.

Pelaajan tehtävänä on paljolti Ghost Recon: Wildlandsin mallin mukaisesti poistaa pelistä uskonnollisen kultin johtajia yksi kerrallaan. Tämä taas onnistuu - Ubisoftin sanoin - suututtamalla heitä niin paljon, että pomo suostuu ottamaan matsia pelaajan kanssa. Tarinatehtävät toki auttavat osaltaan tavoitteen saavuttamisessa, mutta kaiken keskiössä on vastustus-palkin kasvattaminen. Tämä taas tapahtuu esimerkiksi kultin tärkeitä jäseniä pois päiviltä ottamalla, tärkeitä ajokkeja räjäyttämällä ja tavaraa varastamalla. Odotetusti mukana on myös sinne tänne ripoteltujen tukikohtien valtaamista, jotka sitten muuttuvat piilopaikoiksi pelaajan omille liittolaisille.

Tukikohtien valtaus kannattaa, sillä niiden valtaaminen toimii pullonkaulana runsaalle määrälle lisätehtäviä. Lisäksi käyttöön avautuu myös asemyyjiä. Aluksi näitä tukikohtia voi löytää ainoastaan maastoa tutkimalla, joten sivupoluille harhautuminen on enemmän kuin suositeltavaa. Ubisoftin mukaan kyse ei ole enää torneihin kiipeämisestä ja maisemien tähystämisestä, vaan homman nimenä on maaston tutkiminen.

Tämä on mainos:

Hyvin nopeasti sivupoluille lähdettyään huomaa, miten paljon tavaraa on löydettävänä. Pian kartta on väärällään erilaisia symboleja tutkittavaksi, joista toki osa on hyödyllisempiä kuin toiset. Kalastaminen ei esimerkiksi auta päätavoitetta kohti, mutta toisaalta kaupunkilaisille puhuminen voi hyvinkin sen tehdä. Paikallisilla kun on usein jotain hyödyllistä kerrottavaa ympäristöstään, kuten piilotettujen tavaroiden sijainteja.

Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5

Maailma tuntuu jälleen kerran elävältä, sillä erilaisia asioita tapahtuu kaiken aikaa. Esimerkiksi panttivankitilanne saattaa tulla tien päällä vastaan, jonka voi sitten halutessaan joko ohittaa tai tapahtumiin puuttua. Far Cry -peleille ominaisesti metsissä on paljon erilaisia eläimiä, jotka himoavat ihmislihaa. Testauksen aikana olin vapauttamassa kahta panttivankia, kun puskasta hyökännyt karhu päätti vetää toisen heistä kylmäksi. Far Cry'n versio Montanasta on kova, sillä karhujen ohella uhkana ovat myös ahmat.

Ennakko-odotuksena oletin tulitaisteluiden olevan samanlaisia kuin Ghost Recon: Wildlandsissa, mutta näin ei asia ole. Kultistien kaataminen vaatii melkoisen määrän luoteja, joten läheskään aina tilanteita ei kannata lähestyä suoraviivaisesti aseet paukkuen. Tällainenkin räiskiminen on toki mahdollista. Ammuksien määrä on lisäksi jokseenkin rajallinen, joten varusteet on pidettävä kunnossa tonkimalla huolellisesti kaikki mitä maastosta löytyy. Tämä pätee niin ihmisiin kuin eläimiinkin, ja rahaa kannattaa sijoittaa aseiden päivittämiseen.

Tämä on mainos:

Aseet käyttäytyvät hämmentävän eri tavoin toisiinsa verrattuna. Näin ollen keskeinen tekijä matkalla menestykseen on valita oikea ase oikeaan tilanteeseen. Esimerkiksi yhdessä tehtävässä oli määrä ottaa pois päiviltä panttivankeja maatilalla pitävät pahikset. Toimeksianto oli suoritettava kaikessa hiljaisuudessa, sillä muuten kaapparit sytyttäisivät tuleen bensiinillä valellut panttivangit. Valitsin äänenvaimennetun pistoolin, mutta taktiikkaa oli nopeasti muutettava: liekinheitintä käsittelevällä pahiksella oli ylimääräinen haarniska, joten tuhoaminen ei ollut mahdollista yhdellä tarkalla laukauksella. Tarjolla on melkein kaikkea tarkkuuskivääristä jalkajousiin ja pesäpallomailoihin, joten se oman tyylin mukainen työväline mitä todennäköisimmin löytyy.

Terveysmittaria palauttavia lääkelaukkuja ei kasva puissa, eikä palkki palaudu maksimiin osuman saamisen jälkeen. Näin ollen huolimattomasti pelaamalla eteneminen muuttuu aikaa myöten alati vaikeammaksi. Lisäksi tienvarret ovat väärällään vihaisia kultisteja, jotka ovat kovin herkkiä avaamaan tulen. Yleistunnelma on Far Cry -peleille ominaisen kepeä, mutta silti haastetta on luvassa yllin kyllin.

Menneiden pelien mallin mukaisesti tarinassa on se oma vakavakin puolensa, jota testihetken aikana havainnollistettiin tehtävällä Cleansing. Tässä jaksossa pääsi kurkistamaan kultin toimintaan ja muutamaan sen keskeisistä hahmoista John ja johtaja Joseph. Tarinan keskeisiä teemoja tuntuu olevan näiden kulttijohtajien keskinäinen toiminta, ja toki pelaajan jatkuva pyrkimys heidän metsästämisekseen.

Testauksen viimeinen puoli tuntia pyhitettiin kaverin kanssa tehtävään co-op-pelaamiseen. Koko peli on pelattavissa alusta loppuun yhdessä kaverin kanssa, jos niin vain haluaa tehdä. Harmillisesti testattu koodi oli vielä keskeneräinen ja buginen. Merkit ovat silti hyvät, ja kaverin kanssa pelaaminen avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia tilanteiden ratkaisemiseksi hieman Ghost Recon: Wildlandsin tyyliin.

Kaiken kaikkiaan Far Cry 5 sisältää paljon niitä asioita, joita sarjalta on totuttu odottamaan. Tarjolla on suurikokoinen maailma täynnä tekemistä, mutta mukana on jotain omaakin. Amerikkalainen erämaamaisema on yksi osa, ja se toinen on luonnollisesti etenevä maaston tutkiminen. Pelialuekin on aiempaa kookkaampi. Far Cry 5:ssä on ainesta hyväksi peliksi varsinkin, kun kokonaisuuden voi halutessaan kokea kaverin kanssa.

Far Cry 5
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä