Suomi
Gamereactor
ennakot
Dead Space Remake

Dead Space Remake tekee mahtavasta selviytymiskauhusta vieläkin paremman

Gamereactor pääsi Lontoossa pelaamaan pelin kolme ensimmäistä kappaletta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Alkuperäinen Dead Space julkaistiin vuonna 2008, joten voisi ajatella niin, ettei uusintaversiolle ole vielä tarvetta. Toisaalta nyt eletään remasterointien ja uusintaversioiden kulta-aikaa, joten miksikäs ei olisi aika uusintaversiolle EA:n nimekkäästä kauhupelistä. EA Motive on laittanut Dead Spacelle uuden kerroksen maalia, päivittänyt pelimekaniikkaa ja niin edelleen. Pääsin taannoin EA:n toimistolla Lontoossa pelaamaan ensimmäiset kolme kappaletta.

HQ

Ennen eroista puhumista lienee paikallaan kertoa siitä, mitä samaa uudessa versiossa on. Uusittu versio ei epäröi tehdä runsaasti kunniaa vuoden 2008 pelille. Pelattavat jaksot tulevat vastaan sellaisina kuin ne voi muistaakin, joskin grafiikka on kauniimpaa. Kauhu on edelleen tehokasta ja toimivaa, ja lisäksi tarina on paikoillaan. Tieteismaailmassa Isaac Clarke selviytyy vahingoittuneella USG Ishimura -aluksella kohdaten kaikenlaisia kauheita olioita siinä samalla. Ydinkokemus on paikoillaan, ja se toimii hienosti vielä 15 vuotta myöhemmin.

EA Motive on kuitenkin ottanut vapauksia varmistaakseen, ettei pelattavuus tunnu vanhahtavalta, ja että peli sopii moderneille teholaitteille. Ja kuten jo sanoin, grafiikka on parantunut merkittävästi. Isaacin puku näyttää aiempaa yksityiskohtaisemmalta, USG Ishimura on pelottavampi, synkempi ja tunnelmallisempi. Valo heijastuu erilaisista pinnoista tavalla, joka ei ollut aiemmin mahdollista. Äänimaailmaa on parannettu, ja nyt ääni kimpoilee käytävillä aavemaisesti. Tämä toki vaikeuttaa vaaran suunnan paikantamista, eikä asiaa auta sähkökatko, jolloin on turvauduttava pelkkään taskulamppuun.

Tämä on mainos:
Dead Space Remake

EA Motive on keskittänyt tarmoaan muuallekin kuin vain ulkoiseen ja äänelliseen loistoon. USG Ishimuraa eivät enää haittaa lataustauot, joten koko aluksen läpi voi kulkea keskeytyksettä, ja koko pelin pelata alusta loppuun saumattomasti. Tunnelman luonti on ensiluokkaista, ja siinä Dead Space on tietenkin aina loistanut. Niin sanottua HUDia ei käytännössä ole, sillä kaikki tarvittava tieto näkyy Isaacin puvun selkämyksessä. Niin ikään nekromorffipahikset ovat aiempaa uskottavamman näköisiä. EA Motive on pitänyt hirviöiden mallin ennallaan, mutta niille on rakennettu oma luuranko ja anatomia, jonka Isaac voi paloitella osiin aseillaan. Plasma Cutter irrottaa palasia nekromorffeista, kun taas liekinheitin sulattaa lihan luiden päältä. Ja moinen taas helpottaa niiden raajojen irrottamista entisestään. Raakuuksissa ei ole säästelty, ja tekninen parannus on merkittävä.

Parannellut ominaisuudet tekevät Dead Spacesta aiempaa pelottavamman, ja saavat kokonaisuuden tuntumaan uudelta peliltä. Kaikki toimii hyvin yhteen tieteiskykyjen kanssa, kuten stasis- ja telekinesis-keinot, ja seurauksena taistelut ovat uhkaavia ja jännittäviä. Se on sanottava, että hirviöiden tekoäly vaikutti vaatimattomalta. Nekromorffin takaa-ajamaksi joutuminen on pelottavaa, mutta toisaalta on hyvin helppoa vain ottaa yksi askel sivuun, ja tehdä selvää jälkeä hyvin tähdätyillä laukauksilla. Testaamani vaikeustaso oli mallia Medium, mutta tuskin korkeampi vaikeustaso nekromorffeista älykkäämpiä tekee.

Dead Space RemakeDead Space Remake
Tämä on mainos:
Dead Space RemakeDead Space Remake

Kaiken kaikkiaan Dead Space Remaken merkit ilmassa ovat hyvät. Kyseessä on edelleen mahtava pelisarja, ja EA Motive näyttää ymmärtävän uusintaversion tarvitsevan muutakin kuin kauniimman grafiikan vanhalle pohjalle. Nykyaikaistetut ominaisuudet saavat pelin tuntumaan tuoreelta ja uudelta. Koskaan ei kuitenkaan tule sellaista tunnetta, että vapauksia olisi otettu liiaksi. Kovaa kilpailua tulee tarjoamaan The Callisto Protocol vajaa kaksi kuukautta ennen Dead Spacea, mutta uusintakierros USG Ishimuralle kannattaa ehdottomasti katsastaa.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä