Gamereactor Suomi. Katso tuoreimmat pelitrailerit mukaan lukien kuumat haastattelut suurimmista pelitapahtumista ympäri maailman. Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Cave Digger 2: Dig Harder

Cave Digger 2: Dig Harder kaipaisi selkeämmän päämäärän

Palkitsevan tuntuinen kivien kopsuttelu lyö nopeasti tyhjää epäselvän päämäärän ja tahmean liikkuvuuden takia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
Cave Digger 2: Dig HarderCave Digger 2: Dig HarderCave Digger 2: Dig Harder

Kotimaisessa Cave Diggerin virtuaalimaailmassa on louhittu luolia jo kahden pelin edestä. Itselleni entuudestaan ainoastaan nimeltä tunnettu pelisarja saa nyt isomman päivityksen viimeisimpään peliinsä. Tämän myötä pääsen vihdoin itse luoliin aarteita kaivelemaan.

Cave Digger 2: Dig Harderissa ei varsinaista tarinaa ole. Peli käynnistyy suoraan luolan syvyyksistä, jossa tekstimuodossa selitetään ydintoiminnot. Opastusosio on oudosti täysin äänetön pientä soihdusta lähtevää tulenrätinää lukuun ottamatta. Tämä bugilta vaikuttava äänettömyys yhdistettynä muutamiin vastaan tulleisiin kirjoitusvirheisiin jättää kokonaisuudesta viimeistelemättömän kuvan.

Idea on selkeä. Pelaaja hyppää mainarin saappaisiin ja laskeutuu luolaan hakkaamaan kiviä. Silmistä kuvatussa louhinnassa on ideana löytää arvokiviä ja muita aarteita vuoren seinämistä ja kasvattaa omaisuutta, joita sitten ahdetaan reppu täyteen. Kantokyvyn tullessa vastaan palataan takaisin maan päälle, jossa löydetyt aarteet muutetaan rahaksi. Raha taas mahdollistaa parempien louhintavälineiden ja muiden työkalujen oston sekä päivittämisen pelihahmon visuaalisen ilmeen muokkauksen ohella. Tätä toimintosykliä sitten kierrätetään erilaisin maustein (kuten uusilla ostettavilla louhinta-alueilla).

Tämä on mainos:

Luolastossa edetään koko ajan syvemmälle, ja uusia paikkoja aarteille voi löytää hakkaamalla piilotettuja reittejä esiin seinistä. Päästessään entistä syvemmälle luolissa tulee vastaan vihjeitä siitä, kuinka joku tai jokin on ollut syvällä luolassa aikaisemmin. Tätä mysteeriä avataan muun pelaamisen myötä. Kivestä löytyvien aarteiden ohella voi pelaaja löytää taakse jätettyjä kassakaappeja, fossilisoituneita muinaisjäänteitä ja muita yllätyksiä omaisuutensa kartuttamiseksi. Aarteiden keruu ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, sillä luolat ovat vaaroja täynnä. Muun muassa päälle sylkevät lepakko-oliot vievät ison osan pelaajan energiaa osuessaan kohteeseen. Tämän takia pelaajan on mahdollista varustautua ampuma-asein, jos ötököiden hutkiminen kuokalla ei onnistu tai kiinnosta.

Cave Digger 2: Dig Harder The Return of the Chompys -päivitys rikastuttaa pelikokemusta aiemmasta monin tavoin. Nimensä mukaisesti peliin on lisätty lukuisia lentäviä pallomaisia chompyja niin pelaajan avuksi kuin riesaksikin. Nyt pelaaja voi vaikuttaa, painottuuko seuraava luolaseikkailu enemmän rikkauksiin vai taisteluun pyöritettävän ruletin avulla. Luolissa tulee vastaan myös uusi lentävä vihollinen, ja kaksi uutta loppuratkaisuakin on mukana. Lukuisia vaatteita on lisätty kauppaan, joiden avulla pelaaja voi näyttää mahdollisille kanssapelaajille, mikä on muotia kivenhakkuupuuhissa.

Peli tukee teleporttiliikkumisen ja asteittainen kääntymisen ohella myös vapaata liikkumista. En tosin täysin ymmärtänyt, kuinka sivuttaisliikkuminen toimii, sillä sain hahmon etenemään lähinnä kulmiin, minkä takia vihollisten väistely oli lähes mahdotonta. Tämä tekeekin pelistä turhauttavan haastavan, sillä käsiaseella sihtaaminenkin tuntuu olevan epätarkempaa kuin mitä olen VR-peleissä tottunut kokemaan. Arvostan kuitenkin fysiikan lisäämistä käsiteltäviin tavaroihin, jonka ansiosta esimerkiksi hakku ja moukari tuntuvat erilaisilta hakatessa kiviä Move-ohjaimia heilutellen. Toki mukaan on sattunut pieniä bugeja työkalujen tarttuessa vähän väliä kiinni maailmaan, mutta toisaalta pienet kömmähdykset ja työkalujen parissa vapaa äheltäminen luovat inhimillisyyttä ja nostattavat viihdearvoa.

Cave Digger 2: Dig HarderCave Digger 2: Dig HarderCave Digger 2: Dig Harder
Tämä on mainos:

Ilmeensä puolesta Cave Digger 2 on toteutettu tyypilliseen, mutta nyt jo vanhalta tuntuvaan, VR-tyyliin. Maailma on varsin karu ja 3D-mallien kulmat ovat pelottavan teräviä. Toisaalta ilme pelissä on selkeä ja näkymää on saatu rajattua oivallisesti kiviseinillä, joiden pintakuviot ajavat asiansa. Sarjakuvamainen tyyli antaa myös paljon anteeksi ja tekee kokonaisuudesta kiinnostavamman. Erityisesti esiin hakatut timantit, kultakimpaleet ja muut arvokivet ovat kiehtovan näyttäviä, joiden mukaan noukkiminen tuntuu palkitsevalta. Vapaa liikkuminen ei myöskään aiheuta pahaa oloa pidemmälläkään pelisessiolla, joten meno on hyvin optimoitu ja suunniteltu. Playstation 5 pysyy hyvin pelin vaatimusten vauhdissa, eivätkä latauksetkaan pääse tunnelmaa liiaksi katkaisemaan.

Luolan seinien kopsuttelusta ja kivien murenemisesta lähtee miellyttävä ääni, ja timanttien keräys palkitsee ilmeeseen sopivalla voitokkaalla kilahduksella. Muuten Cave Digger 2:n äänitehosteet ovat odotetun maltilliset. Kertojan länkkärienglannin vääntäminen ja ronskit murjautukset menevät hitusen yliampuvaksi, mutta istuvat toisaalta ihan kivasti pelin sarjakuvamaiseen ilmeeseen. Musiikissa on hyvää kultakuumeajan fiilistelyä, mutta saman rallin jatkuva uusiokäyttö alkaa pidemmän päälle turhauttamaan.

Cave Digger 2: Dig Harderin viehätyksen voi ymmärtää. Alati muuttuva ja loputon luolasto antaa paljon mahdollisuuksia puoleensa vetävien rikkauksien keräilyyn. Fysiikan avulla pelissä pääsee kunnolla töihin kiviä hakkaamaan, mikä on varsin jännää puuhaa, kun ei tiedä, mitä voi löytää. Pidemmän päälle itse kuitenkin kaipaan enemmän sisältöä ja erityisesti eteenpäin vievää tarkoitusta. Jo päälle tunnin pelailu antaa tunteen, että peli on antanut kaikkensa ja alkaa toistamaan itseään. Kömpelö liikkuminen tekee myös taisteluista turhan hankalia ja bugit siellä täällä hieman häiritsevät kokemusta. Omaperäisyydestä, yrityksestä ja kunnianosoituksesta Renny Harlinille nimessä kuitenkin pisteet. Kotimaista VR-tuotantoa olisi kiva saada enemmänkin.

HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Hauska idea, fysiikan hyödyntäminen, palkitsevat aarteet
-
Buginen, ei selkeää päämäärää, epätarkka ohjaus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä