Suomi
Gamereactor
ennakot
Assetto Corsa

Assetto Corsa

Modattavuutta korostava ajosimulaattori Netkarin tekijöiltä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Joskus realismin mittatikkuna tuntuu olevan se, miten vaikea peliä on pelata. Tällä mittarilla Assetto Corsa ei ehkä keräisi järin korkeita pisteitä. Netkar Pron kehittäneen italialaisen Kunos-studion tuotos on nimittäin erittäin ajettava ajopeli. Kiitos ei kuulu helpotuksille, vaan tarkalle perstuntumalle, joka loihditaan upealla force feedback -tuella ja harvinaisen elävällä ohjaamonäkymällä. Siksi ajaminen tuntuu melkeinpä toiselta luonnolta.

Assetto Corsa
Grafiikat eivät ole rumat, mutta ne kalpenevat selvästi äänille ja ajofysiikoille.

Vaikka keskeneräistä ennakkokoodia ei vielä pitäisi liikaa vertailla, en voi vastustaa kiusausta pieneen peilailuun Assetto Corsan ja Project Carsin välillä. Cars on visuaalisesti vähintään kaksi kierrosta edellä, mutta Assetton sisäkuvakulman yksityiskohtaista äänimaailmaa ei hevillä päihitetä. Carsissa ratti tärisee paremmin moottorin vaikutuksesta, ikään kuin idlenä, mutta Assetto käyttäytyy kutkuttavammin mutkissa, joihin painaessa jokaisen röykyn kuulee korvissaan ja tuntee näpeissään. Carsissa on reilummin sisältöä ja säätiloja, mutta Assetto on rakennettu tukemaan laajasti modattavuutta. Kaikki käyttöliittymästä autoihin ja ratoihin on nikkaroitavissa.

Ominaisuuksiin voi tietenkin vielä tulla muutoksia, mutta kenties ennakkoversioiden eroista saa jo jonkinlaisen kuvan näiden kahden pelin luonteenpiirteistä. Siinä missä Carsin takana on selvästikin ison tiimin tuotantoarvot, Kunos tekee omaa juttuaan pienellä porukalla, niukemmilla resursseilla, mutta vähintäänkin intohimoisesti. Tätä panosta on helppo arvostaa.

Tämä on mainos:

Niin viihdyttävää kuin ajaminen Assetto Corsassa onkin, pieni monipuolistus ratarintamalla ei olisi pahitteeksi. Mukana tulevat radat ovat suurelta osin Italiasta: Monza, Mugello, Imola... Vaikka välistä löytyy myös esimerkiksi Silverstone, loistavat monet muut genren peleille tyypilliset kisalenkit poissaolollaan. Erilaisia autojakaan ei ole kuin kourallinen, mutta joukkoon on onneksi saatu todella ikonisia yksiköitä, kuten BMW M3 E30 ja liuta Ferrareita.

Modattavuuden huomioiden vakiosisällön rajoittuneisuus ei välttämättä muodostu ongelmaksi, mutta asia kannattaa pitää mielessä ostoa harkitessa. Pelissä on erittäin lupaava alusta, mutta se ei välttämättä ole erittäin hyvä peli sellaisenaan, ainakaan perinteisesti yksinpeliä pelaaville. Ohjelmoinnissakin on vielä omat pikkusyntinsä, kuten tuuppiva tekoäly. Ounastelisin, että pelin vetovoima riippuu paljolti siitä, millaisen nettiyhteisön se saa ympärilleen.

Kunos aikoo julkaista päivityksiä ja lisäosia aina vuoteen 2018 asti. Se on kunnianhimoinen suunnitelma ja lupaa ilahduttavan pitkäjänteistä tukea. Täytyy vain toivoa, ettei lisäosilla intouduttaisi liikaa rahastamaan, mikä taas voisi ennemminkin pirstaloida kuin vahvistaa yhteisöä.

Joka tapauksessa itse ajamiseen Assetto Corsa ei ainakaan kaadu. Kurvailu on niin nautittavaa, että sitä harrastaa mielellään tunnin jos toisenkin. Harva peli oikeasti tuntuu näin hyvältä heti ensikosketuksesta lähtien. Toivottavasti tälle hyvälle perusmekaniikalle löydetään laajat puitteet.

Tämä on mainos:
Assetto CorsaAssetto CorsaAssetto CorsaAssetto Corsa

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Tulossa Ferrari Hublot Esports Series

Tulossa Ferrari Hublot Esports Series

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Ferrari on julkistanut, että tulossa on Ferrari Hublot Esports Series, ja se pelataan Assetto Corsassa. E-urheilukisa on avoinna kaikille 18 vuotta täyttäneille...



Ladataan seuraavaa sisältöä