Suomi
Gamereactor
arviot
Shenmue I & II

Shenmue I & II

Klassikkokaksikon vetävä paluu

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuosituhannen vaihteessa ilmestyneet Shenmue-seikkailupelit ovat keränneet kiitosta vetävän tarinansa ja tuolloin ennennäkemättömän avoimiksi suunniteltujen miljöidensä puolesta. Dreamcast-konsolilla alun perin päivänvalon nähneet Shenmuet tekevät nyt elokuun loppupuolella paluun nykyalustoille, ja ilokseni voin todeta, että pelisarjan suhteen keltanokkainen nykypelaajakin viihtyy Ryo Hazukin matkassa mukana mainiosti.

Tarina käynnistyy joulukuussa 1986 Yosokan kaupungissa, kun kiinalaiset konnat tekevät yllätysiskun Ryon perheen kimppuun - retkueen johtaja ryöstää arvokkaan lohikäärmepeilin ja surmaa päähenkilön isän. Ryo lähtee kostoretkelle ja onnistuu pääsemään melkoisten salajuonten jäljille kotinurkillaan. Kostotarina saa kuitenkin matkan varrella varsin yllättäviä käänteitä, ja Shenmue 2:ssa Ryo seikkaileekin Hong Kongissa selvittämiensä salaisuuksien ja uusien kysymysten motivoimana.

Shenmue-pelien juoni on ehdottomasti sarjan vahvin valtti. Hitaasti käynnistyvä tarina tempaisi minut mukaansa taitavasti asetetuilla koukuillaan, kun salaisuudet paljastuvat kutkuttavan verkkaisesti Ryon seikkaillessa ja jututtaessa peliympäristöjen asukkaita. Perinteiseltä vaikuttavaan kostotarinaan on tuotu varsin kiitettävästi lisätasoja esimerkiksi ykkösosan kiinalaistaustaisten maahanmuuttajahahmojen ja mafiameiningin myötä - japanilaisen ja kiinalaisen kulttuurin yhteen törmääminen tuntuu uskottavalta ilmiöltä pikkukaupungin kaduilla ja liiketiloissa. Kakkososassa kaupunkiympäristöt puolestaan muistuttavat turhan paljon edellisen Shenmuen Yosokan kujia, mutta pelin edetessä Ryo pääsee virkistävästi seikkailemaan myös luonnon helmaan. Tuolloin tarinakin kohoaa jälleen kerran komeasti siivilleen ihan uudella tavalla.

Nykyisiin avoimen maailman seikkailuihin verrattuna Shenmuet tuntuvat niin hyvässä kuin pahassakin virtaviivaisilta ja varsin yksinkertaistetuilta kokemuksilta. Ykkösosassa ei ole kadunvarsien satunnaisia infokarttoja lukuun ottamatta minkäänlaista visualisointia siitä, missä mikäkin baari tai vaatekauppa sattuu sijaitsemaan. Varsinkin ykkös-Shenmuen alkupuolella pelaaja joutuu itse kartoittamaan ja tutkimaan Yosokaa jalkapatikassa, mutta juonen oleellisimmat tapahtumat päivittyvät jatkuvasti Ryon muistikirjaan. Pari kertaa sormi eksyi suuhun, kun tarinan luvattiin jatkuvan paikassa josta en ollut kuullutkaan, mutta onneksi Yosokasta löytyy varsin pätevä ennustaja, joka antaa nimellistä korvausta vastaan erittäin konkreettisia vihjeitä pelissä etenemiseen. Arvostan kuitenkin sitä, että kakkos-Shenmuessa minikartta kieppuu avuliaasti peliruudun vasemmassa alakulmassa. Kummassakin pelissä on käytössä vapaa tallennusmahdollisuus.

Tämä on mainos:
Shenmue I & IIShenmue I & IIShenmue I & IIShenmue I & II

Mielenkiintoiset paikallisväestöjen edustajat pitävät miljöön tutkimisen mielenkiintoisena, vaikka Shenmuet ovat tässäkin suhteessa erittäin suoraviivaisia. Toisin kuin nykypeleissä, pelaaja ei voi ohjata dialogeja valitsemalla eri keskusteluvaihtojen välillä, vaan Ryo rupattelee hahmojen kanssa aina viimeisimmistä juonenkäänteistä. Vähän jäykästi ääninäytellystä puhelemisesta huolimatta ihmishahmot ovat pelin ikään nähden varsin ilmeikkäitä tuttavuuksia, ja etenkin pelin elokuvamaisemmat välianimaatiot osoittavat, kuinka paljon Shenmuet ovat olleet omaa aikaansa edellä. Tunteet näkyvät hahmojen kasvoilla esimerkiksi tuimien mulkaisujen muodossa kiitettävän aidosti ja uskottavasti.

Valitettavasti kasvoiltaan muita hahmoja huomattavasti sarjakuvamaisempi Ryo erottuu realististen hahmojen seasta kaikkea muuta kuin edukseen, sillä päähenkilö näyttää ysärihenkisine piikkitukkineen suoraan japanilaisesta poikien seikkailusarjakuvasta repäistyltä ilmestykseltä. Sitä vastoin juonen kannalta oleellinen hahmokaarti on kummassakin pelissä mainio kööri sivuhahmoja myöten. Esimerkiksi ykkösosan tunaroivat pikkunilkit ovat hauskan humoristinen lisä tarinaan.

Dialogin käyminen ei auta kovimpien konnien kanssa, ja tuolloin lähitaistelun taitavan Ryon on turvauduttava nyrkkeihinsä. Tappelut ovat esimerkiksi Yakuza-sarjan pieksäjäisiin verrattuna aika peruskauraa, mutta ne toimivat potkuineen ja väistöineen tyydyttävästi - ainoastaan useamman vastustajan ympäröimä Ryo saattaa jäädä välillä pyörimään vapaapotkuista nauttivien vihollisten keskelle osaamatta kohdistaa pelaajan syöttämiä komentoja perille asti. Kamera kuitenkin pysyy ihailtavan sitkeästi toiminnan perässä rajaten Ryon ruudun toiseen laitaan sopivasti Segan Virtua Fighter -sarjan hengessä.

Tämä on mainos:

Nyrkkirysyihin pääsee osallistumaan myös quick time event -näppäilyjen muodossa, jolloin Ryo kellistää vastustajia sen mukaan, onnistuuko pelaaja näpäyttämään kyllin nopeasti ruudulla välähtävää ohjaimen painiketta. Minulla ei ole ollut koskaan mitään tätä rytmipelimekaniikkaa vastaan, ja se löytää paikkansa Shenmuesta täysin ongelmitta. Tunnelma on näppäilyn keskellä katossa, kun vauhdikas kameratyöskentely heruttelee Ryon tekemillä liikkeillä ja viholliset lentelevät pitkin seiniä.

Shenmue I & IIShenmue I & IIShenmue I & IIShenmue I & II

Graafisesti ympäristöt eivät tee Japanin maaperällä saati Hong Kongissa vaikutusta. Kaupunkien palikkamaiset tönöt ovat parhaimmillaankin PS2-aikakauden tasolla, ja yöaikaan ympäristöt tummenevat epäselväksi synkkyydeksi. Kumpaankin Shenmueen voi pistää päälle grafiikalle teräväpiirtosilauksen antavan asetuksen, joka ei juuri kohenna melkein parikymppisten klassikoiden ulkoasua muttei toisaalta korosta liiaksi grafiikan rosoisimpia piirteitä. Ihmettelin myös vähäsen sitä, miksi mainioita välianimaatioita ei ole venytetty täyttämään koko kuvaruutua muun pelin tavoin - on hämmentävää, miten esimerkiksi ykkösosassa pelikuva kutistuu välifilmin alkaessa yhtäkkiä 16:9-kuvasuhteeseen.

Joissain välianimaatioissa huomasin repliikkien äänenlaadun olevan ajoittain harmittavan heikkoa japaninkielisen ääniraidan osalta, mutta kumpaakin Shenmueta voi pelata myös englanninkielisen ääninäyttelyn kera. Ysärihenkinen musiikki toimii varsinkin sävyltään uhkaavampien kappaleiden kohdalla pääosin varsin mainiosti, mutta parissa kohdassa täysillä pauhaava taustakipale jyrää muutenkin tukkoisella äänenlaadulla esitetyn dialogin päälle - ääniasetuksissa kannattaa siis piipahtaa jossain vaiheessa. Japanilaiset pelit ovat tunnettuja äänekkäistä valikoistaan, joissa kursorin liikuttaminen ja valintojen tekeminen synnyttävät hermot vieviä kilahdusääniä, mutta Shenmuen piippailut vievät touhun aivan omalle tasolleen. Itse riensin kiireellä asetuksiin hiljentämään valikkoääniä, jotta "se sähkökuumemittarilta kuulostava peli" ei koettelisi kotirauhaa liiaksi.

Shenmuet ovat ehdottomasti klassikkomaineensa veroisia pääasiassa tarinansa ja hahmojensa turvin - niitä lukuun ottamatta kummassakaan pelissä ei ole ominaisuuksia, joita myöhemmin ilmestyneet toimintaa ja tarinankerrontaa yhdistelevät videopelit eivät olisi tehneet paremmin. Yksitasoiselta vaikuttava mutta varsin rikkaaksi versova juoni otti minut koukkuunsa ansioituneen salakavalasti, ja vetävästä videopelitarinoinnista kiinnostuneiden kannattaakin ehdottomasti selvittää, mihin Shenmue-kaksikosta lopulta onkaan.

Shenmue I & IIShenmue I & IIShenmue I & IIShenmue I & II
Shenmue I & IIShenmue I & II
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Mielenkiintoisilla teemoilla höystetty kostotarina, näyttävät ja elokuvamaiset toimintakohtaukset, mainio hahmokaarti, vetävä musiikkivalikoima, tunnelmallinen japaninkielinen ääninäyttely, autenttiset ja uskottavat miljööt
-
Välianimaatioiden kikkaileva kuvasuhde, ailahteleva äänenlaatu, vanhanaikaiset ja kömpelöt ratkaisut ykkösosan pelisuunnittelussa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Shenmue I & II

GR Livessä tänään Shenmue I & II

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään GR Livessä pelataan kahden tunnin ajan uutta Shenmue-kokoelmaa Shenmue I & II. Gamereactorin arvion pelistä voi lukea täältä. Liity mukaan katsomaan ja...

0
Arviossa kokoelma Shenmue I & II

Arviossa kokoelma Shenmue I & II

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Gamereactorin avustaja Petter Lundberg arvioi Shenmue III:n odotuksen tuskaalievittämään tehdyn kokoelman Shenmue I & II. Lue arvio täältä.



Ladataan seuraavaa sisältöä