Suomi
Gamereactor
elokuva-arviot
48 Hrs.

48 tuntia (4K) ennakoi jo hyvää Eddie Murphyn uralle

Kasaritoiminnan pioneeri hieman hapuilee uuden vision edessä, mutta luo vahvan pohjan tulevaisuuden toiminnalle ja Eddie Murphylle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Eddie Murphyn supertähteys kultaisella 1980-luvulla on vuosikymmenten aikana hiipunut. Nyt on kuitenkin oiva tilaisuus kokea miehen debyytti elokuva-alalle juuri julkaistun 4K-julkaisun myötä. Kulttisuosiota nauttiva 48 tuntia on Murphyn ponnahduslautana tähteyteen olemisen ohella myös muillakin tavoin elokuvallisesti tärkeä teos.

HQ

Useampi ihminen, mukaan lukien muutama poliisi, tulee tapetuksi vankeudesta paenneen vaarallisen rikollisen Albert Ganzin (James Remar) käden kautta. Kovaksi keitetty kyttä Jack Cates (Nick Nolte) ei katso tällaista hyvällä, ja vaatii saada Ganzin kiinniottamisen tehtäväkseen. Onnistuakseen miehen jäljittämisessä Cates vapauttaa elämäntaparikollisen Reggie Hammondin (Eddie Murphy) vankilasta kahdeksi vuorokaudeksi avustamaan entisen rikoskumppaninsa etsinnöissä. Epätavallisen parivaljakon värikäs matka jättää jälkeensä ruumiita, tuhoa ja loputonta kuittailua.

1970-luvun rakenteellisesta elokuvamuotista ulos pyristelevä 48 tuntia -rainan raikas visio pyrkii siivittämään aikakauden tyypillistä jäykkää menoa reippailla väkivaltaisuuksilla ja rennolla vitsin heitolla yhdistettynä dynaamiseen kuvaukseen. Tämä tyylilajien persoonallinen sekoitus, mikä nykypäivänä on itsestäänselvyys, on se käänteentekevä koukku elokuvassa. Rohkea yritys kokeilla uudenlaista lähestymistä toimintaelokuvaan palkitaan yllättävillä tilanteilla ja kohtuullisen sujuvalla kerronnalla. Tästä huolimatta 48 tuntia kärsii pienestä epävarmuudesta uraauurtavien ideoiden kokeilussa ja myös lievästä jäykistelystä näyttelijöiden hakiessa paikkaansa.

Pääosaa vetävä ja tähän mennessä jo tähden statuksesta nauttiva Nick Nolte retkukyttänä on elokuvan ongelmallisin näyttelijävalinta. Toki mies osaa näyttää kuin suoraan vaatteet päällä sängystä heränneeltä ja rohkaisuryyppyjä nauttivalta altavastaajalta. Nolten kasvoilta kuitenkin paistaa täysi kysymysmerkki tilannetajusta ja oudot vihan puuskat yhdessä lopun ylivakavoituneen olemuksen kanssa antavat selkeitä vihjeitä siitä, että mies on väärä valinta rooliin. Toisena päätähtenä Eddie Murphylla on taas täysi näytön paikka aloittelevana elokuvanäyttelijänä, ja mies onkin leffan kasassa pitävä voima. Murphy selvästikin jarruttelee hänet myöhemmin kuuluisaksi tehneellä komediallisella ulosannillaan ladellen vitsejään varovasti. Tästäkin huolimatta hän on erittäin luonnollinen ja keskittynyt katuhuijariketkun roolissaan. Päähenkilöiden keskinäinen läpänheitto on sen verran roisia, että se saisi nykypäivän wokeintoilijat barrikadeille.

Elokuvaintoilijoille 48 tuntia tarjoilee myös useamman pahissivuosan, joiden esittäjät ovat tuttuja muista legendaarisista kasaritoimintapätkistä. Muun muassa Predatorista (1987) tuttu Sonny Landham ja Commandosta (1985) muistettava David Patrick Kelly tekevät hauskat roolit kylmänä tappajana ja reppanana pikkunilkkinä, joiden olemus istuu uskottavasti elokuvan maailmaan. Yhteys Commandoon tulee myös musiikilliselta puolelta, kun säveltäjä James Horner on tehnyt (tai tässä tapauksessa uudelleen käyttänyt) 48 tuntia -leffan musiikin Commandossa. Tässä elokuvassa tunnari ottaa enemmän jazz-henkisiä vivahteita ja tunnelmoi vapaammin, kun taas Commandossa täysin sama musiikki ottaa napakamman ja määrätietoisemman rakenteen.

Tämä on mainos:

Pienemmän budjetin tuotoksena 48 tuntia ei esitä mitään suuremman mittakaavan tilanteita tai unohtumattomia tehostekohtauksia, mutta hoitaa visuaalisuuden perusteet kunnolla. Ammuskelussa on reipasta asennetta ja autokaahailussa vauhtia. Maailma on uskottavan rosoinen ja dialogi luonnollisen sujuvaa aina alkuperäistä huutavaa poliisipäällikköä myöten. Elokuvan 4K-julkaisu tekeekin tälle yli 40-vuotiaalle elokuvalle oikeutta terävällä ja värikylläisellä masteroinnilla. Ensimmäisten kuvien pehmeys hieman säikäytti, mutta selvästikin tarkennus on ainoastaan ollut pielessä kuvauksissa. Loput elokuvasta on tarkkaa, ja rakeisuus on saatu siivottua lähes kokonaisuudessaan pois ilman laadun laskua.

Ohjaaja Walter Hill ja tuottaja Joel Silverillä on selvästikin ollut kaikki palikat modernin hitin aikaansaamiseksi. Ilman esikuvia elokuva kuitenkin vaikuttaa hieman haparoivalta testialustalta, jolle persoonalliset ideat on työnnetty kokeilumielessä ilman täysin selvää näkemystä niiden toisiinsa sopivuudesta. Joel Silver tosin selvästikin oppi läksynsä lukuisissa seuraavissa klassisissa veitsenterävissä tuotannoissaan. Onkin harmi, ettei 4K-julkaisussa tulee mitään lisämateriaaleja, sillä tekemisestä ja taustoista olisi mielenkiintoista tietää enemmänkin. Kulttiklassikon mainetta 48 tuntia -rainalta ei kuitenkaan voi kieltää pelkästään sen vaikutuksen ansiosta 1980-luvun toimintaelokuviin. Kyllä elokuva ehdottomasti näkemisen arvoinen on varsinkin mainion 4K-masteroinnin kanssa.

48 Hrs.
Tämä on mainos:
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä